painted Girl at the piano in 1892 Related Paintings of Aurelio de Figueiredo :. | The last ball | Martyrdom of Tiradentes | Martyrdom of Tiradentes | Corcovado | Girl at the piano | Related Artists:
k. e. janssonKarl Emanuel Jansson, född 7 juli 1846 i Finström, Åland, död 1 juni 1874 i Jomala, var en åländsk konstnär. Han var näst äldst av sju syskon. Han far, Jan Jansson, var en bonde i Pålsböle.
Sina konstnärliga inspiration fick han av sockenmålaren G Kjellgren, vid sex-sju års ålder, när han där lärde sig att läsa och skriva. Efter avlutad skolgång sattes han i skomakarlära. Efter ett år drogs han till Kjellgren och fungerade som hans hjälpreda. Kyrkoherden Frans von Knorring såg i slutet av 1859 några av hans teckningar. Han sände några till Finska Konstföreningens direktion och lovordade Karl.
Förening gav ett bidrag för att kunna studera vid Finska Konstföreningens ritskola i Åbo, under ledning av Robert Wilhelm Ekman. Av Ekman fick han husrum, rit- och målningsmaterial och en hel del extra undervisning. Karl gjorde stora framsteg under de 2 åren han målade med Ekman.
Jansson flyttade hösten 1862 till Stockholm, för att kunna utvecklas mer som artist, och inskrevs som elev vid Kongl. Akademin för de fria konsterna. Han tog anatomiexamen 1863. Han levde under svåra ekonomiska förhållanden och hade svårt att sälja sina verk.
Jansson fick hård kritik för de målningar han sände hem, exempelvis, Babian ätande en råtta, och konstföreningen betraktade dem med avsky. Han började då kritisera sig själv allt mer och mer, och den inställningen behöll han. Han fick inte den uppmärksammad han behövde. Tavlan Den förlorade sonens återkomst, belönades med ett pris. Han avslutade sin utbildning vid akademien 1867 med mycket beröm. Jansson lyckades utverka statsstöd för studier i Dusseldorf och reste dit på hösten 1868. Han åkte hem igen sommaren 1870 och tillbringade ett år på Åland innan han återvände till Dusseldorf.
Han var nu märkt av en tilltagande lungsjukdom. De sista verk han fullbordade var Talmannen och En slant i håven. För att lindra sin sjukdom reste han till Rom i mars 1872. Efter några månader åkte han runt till olika kurorter (Davos, Meran) men inget förbättrade hans tillstånd. Efter en liten tid i D??sseldorf kom han hem till Åland sensommaren 1873.
Karl flyttade in på Jomala gård, där lagman Lönnblad och hans fru tog hand om honom. Han målade några verk, vilka blev ofullbordade. På dödsbädden fick han veta att han belönats på världsutställningen i Wien för sina konstverk Klöveress och Talmannen, samt att han blivit medlem i konstakademin i Sankt Petersburg. Han dog 1 juni 1874, inte ens fylld 28 år.
BOTH, AndriesDutch Baroque Era Painter, ca.1612-1641
Andries Both (1612/1613, Utrecht - March 23, 1642, Venice) Dutch genre painter, one of the bamboccianti, and brother of Jan Dirksz Both.
Both was the son of a glass painter, and studied under Abraham Bloemaert. According to Joachim von Sandrart, Andries and his brother Jan cooperated on the paintings, with Jan painting the landscapes and Andries the figures, though this view has been revised in the 20th century. Andries stayed in Rouen in 1633, and he traveled on to Rome, where is documented from 1635 to 1641. He first shared a studio with a fellow painter from Utrecht, Jan van Causteren. In 1638 his brother joined him, living on the Via Vittoria in the parish of San Lorenzo in Lucina and perhaps both joining the Accademia di San Luca and the group of painters led by Pieter van Laer. In 1641 the brothers traveled back to Holland, but Andries met his death in Venice on the way, drowning in a canal as he was returning from some festivities.
VASARI, GiorgioItalian Mannerist Writer and Painter, 1511-1574
Italian painter, architect, and writer. Though he was a prolific painter in the Mannerist style, he is more highly regarded as an architect (he designed the Uffizi Palace, now the Uffizi Gallery), but even his architecture is overshadowed by his writings. His Lives of the Most Eminent Architects, Painters, and Sculptors (1550) offers biographies of early to late Renaissance artists. His style is eminently readable and his material is well researched, though when facts were scarce he did not hesitate to fill in the gaps. In his view, Giotto had revived the art of true representation after its decline in the early Middle Ages, and succeeding artists had brought that art progressively closer to the perfection achieved by Michelangelo.